torsdag 7 april 2011

Min tre rätters middag

Ja nu var det ju ett tag sedan som jag gjorde denna tre rätters middag, lite mer än en vecka sedan. Men det har varit lite mycket på sistone så jag har inte orkat blogga något.
Jag bjöd som sagt va mina föräldrar på tre rätters middag, lite som ett tack för att de är sådant stöd för mig och har varit under tid då jag varit riktigt sjuk.

Jag tänkte berätta för er vad jag gjorde för tre rätters middag. Den blev vilket fall mycket uppskattad =)  (Ursäkta bilderna, det är inte världens bästa bilder och vackraste uppläggningar, men det var otroligt gott alla fall)

Förrätt: Rostbiff i tunnbröd med creme fraiche röra.






Recept för 3 personer: 
3 st Tunnbröd  
6 skivor Rostbiff (sådan man kan köpa som smörgåspålägg)
1 burk (2dl elr vad dem är) Creme fraiche ( jag tog lätt creme fraiche) 
Pepparrot på tub (ta så mycket som du tycker är bra och smakar gott)
Paprika + önskad sallad
Salt och peppar

Så här gjorde jag:
Blanda creme fraichen och pepparroten i en skål eller liknande och smaka av med salt och peppar. Ta upp tunnbröden, lägg två skivor röstbiff på varje och sleva på med så mycket creme fraiche röra som du vill ha, lägg sedan några paprika skivor på detta och rulla i hop. Dela sedan tunnbröden i mitten och lägg upp på ett fat med lite sallad. 


Huvudrätt:  Ugnsstektkyckling med Ketjap manis


Recept:

Ugnsstekt kyckling 4 st kycklinglårfiléer
1 dl ketjap manis
1 st vitlöksklyfta, pressad
chili, grovkrossad
salt
3 dl matlagningsgrädde
Potatis 800 g potatisar, små, fina
1 tsk flingsalt
1 msk olivolja
Pesto 2 krukor basilika
2 dl parmesan, riven
50 g pinjenötskärnor
1-2 dl olivolja
svartpeppar
salt
Sallad frisésallad
1 st granatäpple, kärnorna
25 g parmesan
50 g pinjenötskärnor
Dressing 1 msk balsamicovinäger
2 msk olivolja
salt
chili
Tillbehör rönnbärsgelé


Gör så här

1. Kyckling
Lägg kycklingen i en ugnsfast form.

2. Pressa vitlöken över.
3. Häll på ketjap manis.
4. Krydda med chili och salt.
5. Ugn ca 60 min 175 grader.
6. Efter ca 60 min häll av ketjap manis i en kastrull och tillsätt grädden.
7. Låt koka tills såsen tjocknar.
8. Potatis
Skala och dela (beroende på storlek).

9. Lägg på en plåt, strö över flingsalt och olivolja.
10. Sätt in i ugnen ca 70 min 175 grader.
11. Pesto
Blanda alla ingredienser i mixer el med stavmixer.

12. Börja med hälften av oljan och häll sen på för önskad konsistens.
13. Sallad
Ta ur kärnorna ur granatäpplet.

14. Dela salladen.
15. Rosta pinjenötterna i stekpannan.
16. Dressing
Hyvla pamesanbitar, blanda med olivolja och balsmivinäger.

17. Servering
Blanda ner potatisen i peston. Lägg upp kycklingen . Ös över några matskedar sås. Servera med salladen och rönnbärsgelé.


Detta recept har jag tagit här i från, receptet är kopierat helt och hållet. ( Jag ville kopiera det i fall de skulle ta bort det från hemsidan, men gå gärna in på recept. nu där finns många härliga recept). 

Ps. Jag fuskade lite vad gäller detta recept, jag gjorde inte egen pesto utan jag köpte grön pesto på burk och det blev suveränt det med =) Sedan var det ju inte säsong för granatäpple nu heller så det kunde jag inte använda mig av. 


Efterrätt: Bärpaj med vaniljsås



Här var jag absolut latast, jag köpte Icas i stort sätt färdiga bärpaj. Man köper den i deras frysdisk. Det ligger två påsar i påsen, en med smuldeg och en med bär. Så det är bara att hälla i en paj och sätta in i ugnen. Super enkelt och super gott. Vaniljsåsen köpte jag också, för enkelhetens skull. Men jag tycker det fungerar alldeles utmärkt. 


Jag rekommenderar verkligen att testa på dessa recept. Jag kommer helt klart att göra dem igen =) När ekonomi och ork infinner sig..hehe..

Smaklig måltid! ;) 
  







 
 






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar